بنویسید و بنویسید و بنویسید

بنویس تا رشد کنی

استاد کلانتری در بین تمرین های نویسندگی یک تمرین پرطرفدار و بِکری دارند به نام هزارکلمه نویسی روزانه.

این تمرین به این صورت است که در پشت سیستم می نشینی و صفحه ی ورد را باز می کنی و شروع می کنی به نوشتن.

نوشتن چی؟ هر چه دل تنگت می‌خواهد. آن موقع هم که دل تنگت چیزی نگفت، به ذهن بازت مراجعه کن و هر چه درونش می گذرد به صفحه ی ورد منتقلش کن، ذهن هم که ماشاءالله بازار شام، همیشه پر است.

پس صفحه ی وُرد که ظرف این تمرین است هیچ گاه خالی نمی ماند و نباید خالی بماند، هرچه که به ذهنت می رسد از خودآگاه و ناخودآگاه بدون سانسور بنویس. این فایل ورد را نامی برایش بگذار و اختصاص بده به تمرین هزارکلمه نویسی.

تا کی بنویسم؟ تا آن موقع که واژه شمار وُرد روی هزار برود آن موقع توقف کن و تمرین تمام است.

درچه مدت بنویسم؟ بستگی به سرعت تایپت دارد ولی معمولا از 15 تا 30 دقیقه (من خودم اوایل 45 دقیقه طول می کشید، الان نیم ساعت یا کمتر).

در چه بازه از زمان بنویسم؟ هر روز، این تمرین روزانه نویسی است.

شرایط خاصی هم دارد؟ بله. اول اینکه بی وقفه می نویسی یعنی دستانت را از روی صفحه کلید بر نمیداری، و چشمانت را به دور و بر نمی چرخانی. فرض کن مسابقه ی سرعت نویسی است.

دوم اینکه در هرجای تمرین که بودی به عقب بر نمی گردی و یک خط قبل را هم نمی بینی و دوباره نمی خوانی. در اوایل هم تا مدت ها هزار کلمه های روزهای قبل را نمی خوانی.

سوم اینکه  نوشته هایت هر چه بودند پرت یا ناپرت، منفی یا مثبت، فحش یا تحسین و خلاصه هر چه که نوشته ای را قضاوت نمی کنی.

هدف این تمرین چیست؟ چون به صورت آزادنویسی است برکات زیادی خواهد داشت که چنانچه مشغول شوی متوجه می شوی، ولی هدف اصلی از این تمرین تقویت عضلات نویسندگی است.

جهت آشنایی کامل تر و با جزئیات این تمرین به لینک زیر در سایت استاد کلانتری مراجعه کنید:

با همین یک تمرین نویسنده شوید

خب من هم پس از آشنایی با این تمرین پرثمر به آن مشغول شدم. و تاکنون 60 هزار کلمه آزاد نویسی کرده ام. فایل هزار کلمه نویسی ام را که باز می کنم تا به پایین صفحه برسم گاهی چشمم به واژه هایی می افتد که دوست دارم دوباره بخوانمشان.

امشب در شروع این تمرین تصمیم گرفتم که بخش هایی از این فایل هزار کلمه هایم را گلچین کنم و برای پست امشبم بگذارم. اما بعد از اجرا کردن دیدم که فقط بخش کوچکی از فایل را خوانده ام و کلی مطلب گلچین کردم و پست های دیگری را نیز می طلبد. پس به ذهنم آمد که بخش مخصوصی را در وبلاگ به گلچین هایی از فایل هزارکلمه های روزانه ام اختصاص بدهم.

بنابراین در بین موضوعات وبلاگ بخشی را گذاشتم به اسم هزار کلمه از هزارکلمه ها.

اسمش را هزار کلمه گذاشتم چون در هر پست هزار کلمه را گلچین خواهم کرد.

  • Fatima ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">